NORGE till DANMARK
Nu har vi lämnat Norge och Sörvestlandet, vindarna bar oss
söderut mot Danmarks västkust, vi får se var vi hamnar kommande veckor.
Shetland blir det garanterat vid ett annat tillfälle, vi planerar för detta.
Soluppgång utanför Norges kust. |
Vi var i Norge en dryg vecka. Vissa dagar känner vi att vi
är lite ”slöa” som mestadels seglar några timmar per dag. Vi har insett att det
är annorlunda att segla som vi gjort de senaste åren då vi haft tidspress i och
med sommarsemester. Då gav vi ”all in” med tidsschema, allt är ju möjligt J. Vi har för några år
sedan seglat hem från Wales och förra året från Southampton. Då seglade vi minst
10 timmar per dag. Vi tar det lite lugnare och njuter på ett annat sätt i år!
Vi lämnade Norge och Kristiansand torsdag kväll och seglade
ut till en lite ö västerut, Skålevik. En vacker ö men inget vidare att komma till
som gäst……alla bryggor var privata trots info om gästbryggor i hamnguiden. Vi svenskar
är bortskämda med allemansrätten. I Norge är det mesta privat……nu bär vindarna
oss söderut.
Vi lämnade den ”privata bryggan” på Skålevik kl. 04,00 på
morgonen och seglade över Skagerrak och ut i Nordsjön till Thyberön. Lite
orolig sjö intill kusten vilket vi hört beror på att Golfströmmen vänder runt
där. Skröna eller inte men lite högre och orolig sjö runt Grimstad/Kristiansand
har vi haft.
Vi fick en underbar segling hela vägen till Jyllands
västkust, fin vind och bra fart nästan hela vägen fram till då vinden dog ut då
vi istället provade fiskelyckan. Det tog oss 12 timmar att segla över till
Thyberön. Thyberön är inseglingen till Limfjorden som går rakt genom Jylland/Danmark.
Senast vi seglade över Nordsjön hamnade vi i oväder med
vindar upp till 21 m/s och ville undvika detta. Vi var som vanligt vid
långseglingar väl förberedda på dåligt väder trots bra väderprognoser. Ingen
vet hur vädret kan förändras trots alla prognoser.
Västkusten Jylland |
Danska västkusten vid Thyberön, här hade kustremsan försvunnit
med 4-6 meter varje år om inga förstärkningar gjorts. Vi har sett bilder idag
och på 70-talet, enorma mängder sand som försvunnit ut i havet. Det är inte
möjligt att gå in i Limfjorden vid kraftiga vindar eftersom vågorna blir så stora
in mot land, risken att hamna i sandbankarna är stor!
vackert hav :-) |
Vi har en hög säkerhetsnivå ombord. På långsegling har vi
alltid säkerhetssele på natten eller när det blåser bra, vi har VHF
tillgänglig, PLB (Personal Location Beacon) och kombinerad
satellitsändare/nödtelefon. En PLB aktiveras om man trillar överbord och
skickar signaler direkt till Sjöräddningen som skickar helikopter. Hoppas
aldrig den behöver användas…. Vi har
även AIS (Automatic Identification System), livflotte och diverse lysbojar
utöver flytväst såklart J.
En AIS innebär att vem som helst kan se vart vi befinner oss och när vi angör
en hamn. Men den främsta funktionen är att vi ser alla båtar ute på havet och
de andra med AIS ser oss, krav över 300ton. Det är väldigt bra i mörker eller dimma
eller när vi är på kollisionskurs med någon stor oljetanker. Mamma/svärmor har
alltid koll på oss i sin mobil-APP J.
Cykeltur i och runt Thyberön innan vi seglar vidare.
Peters cykel ”går på gas”…..eller? Damerna sa detta när han cyklade förbi dem med gas på pakethållaren i full fart J riktigt kul!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar