lördag 19 juli 2014

NORGE till DANMARK



NORGE till DANMARK
Nu har vi lämnat Norge och Sörvestlandet, vindarna bar oss söderut mot Danmarks västkust, vi får se var vi hamnar kommande veckor. Shetland blir det garanterat vid ett annat tillfälle, vi planerar för detta.

Soluppgång utanför Norges kust.
Vi var i Norge en dryg vecka. Vissa dagar känner vi att vi är lite ”slöa” som mestadels seglar några timmar per dag. Vi har insett att det är annorlunda att segla som vi gjort de senaste åren då vi haft tidspress i och med sommarsemester. Då gav vi ”all in” med tidsschema, allt är ju möjligt J. Vi har för några år sedan seglat hem från Wales och förra året från Southampton. Då seglade vi minst 10 timmar per dag. Vi tar det lite lugnare och njuter på ett annat sätt i år!


Vi lämnade Norge och Kristiansand torsdag kväll och seglade ut till en lite ö västerut, Skålevik. En vacker ö men inget vidare att komma till som gäst……alla bryggor var privata trots info om gästbryggor i hamnguiden. Vi svenskar är bortskämda med allemansrätten. I Norge är det mesta privat……nu bär vindarna oss söderut.

Vi lämnade den ”privata bryggan” på Skålevik kl. 04,00 på morgonen och seglade över Skagerrak och ut i Nordsjön till Thyberön. Lite orolig sjö intill kusten vilket vi hört beror på att Golfströmmen vänder runt där. Skröna eller inte men lite högre och orolig sjö runt Grimstad/Kristiansand har vi haft.


Vi fick en underbar segling hela vägen till Jyllands västkust, fin vind och bra fart nästan hela vägen fram till då vinden dog ut då vi istället provade fiskelyckan. Det tog oss 12 timmar att segla över till Thyberön. Thyberön är inseglingen till Limfjorden som går rakt genom Jylland/Danmark.



Senast vi seglade över Nordsjön hamnade vi i oväder med vindar upp till 21 m/s och ville undvika detta. Vi var som vanligt vid långseglingar väl förberedda på dåligt väder trots bra väderprognoser. Ingen vet hur vädret kan förändras trots alla prognoser.

Västkusten Jylland
Danska västkusten vid Thyberön, här hade kustremsan försvunnit med 4-6 meter varje år om inga förstärkningar gjorts. Vi har sett bilder idag och på 70-talet, enorma mängder sand som försvunnit ut i havet. Det är inte möjligt att gå in i Limfjorden vid kraftiga vindar eftersom vågorna blir så stora in mot land, risken att hamna i sandbankarna är stor!

vackert hav :-)
Vi har en hög säkerhetsnivå ombord. På långsegling har vi alltid säkerhetssele på natten eller när det blåser bra, vi har VHF tillgänglig, PLB (Personal Location Beacon) och kombinerad satellitsändare/nödtelefon. En PLB aktiveras om man trillar överbord och skickar signaler direkt till Sjöräddningen som skickar helikopter. Hoppas aldrig den behöver användas….  Vi har även AIS (Automatic Identification System), livflotte och diverse lysbojar utöver flytväst såklart J. En AIS innebär att vem som helst kan se vart vi befinner oss och när vi angör en hamn. Men den främsta funktionen är att vi ser alla båtar ute på havet och de andra med AIS ser oss, krav över 300ton. Det är väldigt bra i mörker eller dimma eller när vi är på kollisionskurs med någon stor oljetanker. Mamma/svärmor har alltid koll på oss i sin mobil-APP J.

Cykeltur i och runt Thyberön innan vi seglar vidare.
 Peters cykel ”går på gas”…..eller? Damerna sa detta när han cyklade förbi dem med gas på pakethållaren i full fart J riktigt kul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar